vineri, 24 februarie 2012

Ce poate face un "cucuruz"

"Cucuruz" adică porumb. Pentru că despre el e vorba. Aşa îi zice la noi la porumb şi nu numai la noi, cred că în toată Transilvania. Este destul de folosit cuvântul, deşi mai demult, am fost în Alba Iulia la o pizza şi când am cerut topping de cucuruz, fata care servea s-a uitat lung şi mirat la mine. Dacă ceream altceva...
Când am fost la Păltiniş la sfârşitul lunii Ianuarie, a fost cu noi şi Claudiu Aftimescu (denumit şi "Tonomatul", din cauza faptului că ştie toate piesele compuse vreodată), care la un moment dat a cântat o melodie. Ulterior am aflat că se numea "Cucuruz cu frunza-n sus". 
Aseară, când pregăteam "Ora de folk", mi-am amintit (de fapt mi sa adus aminte) de  piesa asta. Am scos repede versurile, am găsit acordurile şi m-am străduit să o cânt cât mai aproape de ceea ce auzisem de la Claudiu şi de la versiunile de pe youtube.
Aseară, după terminarea concertului, stăteam la masă cu un prieten, profesor de muzică care m-a întrebat dacă ştiu că melodia asta, "Cucuruz cu frunza-n sus" este imnul naţional al statului Israel. Iniţial am crezut că glumeşte. Apoi, m-am gândit că evreii ăştia ajunşi prin toată lumea au ajuns şi prin Maramureş şi au adus cu ei linia melodică a imnului lor. Însă astăzi de dimineaţă m-am documentat puţin, via Wikipedia, şi adevărul sau mai bine spus, parte din adevăr e că: "Shmuel Cohen (Samuil Kogan) (1870 - 1940), tânăr țăran evreu, originar din Ungheni, Basarabia, și stabilit în Palestina, în noua așezare evreiască Rișon LeȚion, unde învățase să cultive vița de vie, a potrivit textul poeziei pe o melodie populară pe care o cunoștea. Melodia aleasă era de proveniență românească și circula în mai multe regiuni din România, pe texte diferite."
No, am făcut şi noi ceva. 
Mai jos am pus Imnul Naţional al Statului Israel, Hatikva şi o versiune românească "Cucuruz cu frunza-n sus" cântată de Maria Magdalena Dănăilă. Enjoy.

1 comentarii:

  1. Nu e singurul caz - imnul Albaniei (muzica) e scrisa de Ciprian Porumbescu :) "E scris pe tricolor unire..." http://en.wikipedia.org/wiki/Himni_i_Flamurit

    RăspundețiȘtergere

Scrie aici. De bine, de rău, numa' scrie...